
Oddaliśmy do ruchu wiadukt nad koleją w Babicy. Obiekt został wykonany w ramach budowy drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica, a jego udostępnienie usprawni ruch pojazdów w kierunku Strzyżowa i Domaradza.
Do tej pory w rejonie przejazdu kolejowego w Babicy tworzyły się zatory drogowe. Nakładał się tutaj ruch na kierunkach Rzeszów - Strzyżów – Domaradz, zarówno ten lokalny, jak i tranzytowy oraz turystyczny w kierunku Bieszczad. W tym miejscu odbywa się też ruch pojazdów z placu budowy S19 co dodatkowo obniża przepustowość na tym odcinku drogi. Udostępnienie kierowcom wiaduktu w Babicy, wpłynie więc pozytywnie na poprawę warunków ruchowych.
Nowy wiadukt (WK) jest częścią węzła Babica, który powstaje w ramach budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. WK znajduje się w ciągu drogi - łącznika między drogą krajową nr 19 a drogą wojewódzką relacji Babica – Strzyżów - Wiśniowa – Warzyce. Bezkolizyjnie przeprowadza ruch samochodowy nad linią kolejową łączącą Rzeszów Główny ze stacją Jasło oraz nad pasami technologicznymi.
Docelowo, po wiadukcie poprowadzony będzie ruch pieszo – rowerowy. Jednak do czasu zakończenia prac na rondach w obrębie wiaduktu, piesi będą poruszać się na dotychczasowych zasadach.
Podstawowe parametry obiektu:
Wiadukt posadowiony jest w sposób pośredni na palach CFA Ø880mm. Pale formowane świdrem ciągłym (CFA - Continous Flight Auger) to technologia pali wierconych betonowanych na mokro w gruncie. Długość pali różni się w zależności od podpory i wynosi od 13,0 m do 14,5 m. Pale zaprojektowano jako proste dla każdej z podpór. Łącznie wykonano 74 szt. pali CFA z betonu C30/37 o łącznej długości 1098 m.
Do wykonania pali wykorzystano :
Przyczółki wiaduktu wykonano o konstrukcji pełnościennej, zaś skrzydła podpór wykonano jako wolnostojące mury oporowe. Podpory pośrednie stanowią filary trzysłupowe o średnicy 1 m.
Do wykonania podpór wykorzystano:
Ustrój nośny przęsła wiaduktu wykonano jako żelbetowy trzyprzęsłowy składający się z trzech dźwigarów o schemacie statycznym ramowym. Szerokość pomostu jest zmienna i wynosi od 14,6 m do 17,2 m. Wysokość dźwigarów to 1 m. Nad podporami skrajnymi wykonano poprzecznice o szerokości 1,25 m i wysokości 1 m. Natomiast nad podporami pośrednimi szerokość poprzecznicy wynosi 2 m, a wysokość 1 m.
Do wykonania konstrukcji ustroju nośnego wykorzystano :
Bartosz Wysocki
Liczba odsłon: 1186