Artykuły
Przetarg na realizację obwodnicy Jasła
16 września 2024 | Dział: Wiadomości | Region: Miasto Jasło

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przekazaliśmy ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Jasła w ciągu DK73. Zostanie ono opublikowane w tym tygodniu. Jest to trzecie zadanie z Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu, które zostanie skierowane do realizacji.

Widok z wiaduktu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska (DK77) Zakres

Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu jasielskiego. Przebiega przez tereny gmin Kołaczyce i Jasło oraz miasta Jasło. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 9,7 km, w tym ok. 6,7 km w nowym śladzie oraz ok. 3,1 km po istniejącej DK73. Wybudowany zostanie także łącznik w kierunku Jasła o długości niespełna 0,4 km.  

Powstaną również obiekty inżynierskie, skrzyżowania jednopoziomowe i drogi dojazdowe dla zapewnienia połączeń lokalnych. Wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska oraz miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. Przebudowana zostanie także infrastruktura techniczna. 

Początek inwestycji zlokalizowany jest na istniejącej drodze krajowej nr 73, zaś koniec obwodnicy    na drodze krajowej nr 28 za Jasłem w kierunku Nowego Sącza. 

Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 56 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych (od 1 grudnia do 31 marca). 

Cel inwestycji

Obwodnica Jasła to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Pilzna. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem inwestycje te spowodują, że kierowcy zyskają finalnie ok. 35 kilometrów wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.  

Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73, rozpoczynająca się od S7 w Wiśniówce k. Kielc i prowadząca do Jasła, należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny, gdyż prowadzi do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi ważny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek, Jasło. Dalej poprzez DK28 Krosno, Sanok a następnie DK84 Ustrzyki Dolne prowadzi aż do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku lub DK19 do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.  

Obwodnica Jasła wyprowadzi ruch, jaki koncentruje się w mieście z kierunków południowo-wschodniego i zachodniego, czyli drogi krajowej nr 28 stanowiącej główny kręgosłup komunikacyjny południowej części województwa podkarpackiego i małopolskiego. Dzięki realizacji obwodnicy ruch tranzytowy powinien się znacząco zmniejszyć w centrum miejscowości. Poprawi się bezpieczeństwo mieszkańców, a układ komunikacyjny zostanie odciążony. Zwiększy się też płynność ruchu w samym Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinkach ww. dróg krajowych prowadzących z jednej strony od autostrady A4 i drogi krajowej nr 94. Z drugiej zaś włączających się z drogi krajowej nr 73, która zbiera ruch z południowej części województwa.

Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim

W województwie podkarpackim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100) powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Pilzna i Jasła będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:   

  • obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9, 
  • obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,    
  • obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28, 
  • obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77, 
  • obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu DK73. 

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100 w województwie podkarpackim, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji wybudowane zostaną skrzyżowania jednopoziomowe (ronda) oraz odcinki dodatkowych jezdni zapewniających obsługę przyległych terenów. Inwestycje będą uwzględniać również m.in. budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogami obwodowymi, budowę i przebudowę systemu odwodnienia korpusu drogowego, budowę urządzeń ochrony środowiska i ruchu drogowego oraz budowę oświetlenia drogowego.   

Głównym beneficjentem rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości. 

Bartosz Wysocki

GDDKiA Oddział w Rzeszowie

 

Liczba odsłon: 1040


nick:
*

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy. Odpowiedzialność za swoje komentarze ponosi Użytkownik. Redakcja ma prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które zawierają wulgaryzmy i obrażają osoby trzecie.
Komentarz zostanie dodany po akceptacji moderatora.

:)
:]
:(
:D
Cool
Uśmiech
:|
;P
:<
:o
Love
;)
Co?
:/
:P
:[
Ziew
:*
Tak
Nie
#1  ~Ftrd  |  wtorek, 17 września 2024 20:12
Skoro ma być to obwodnica dla wyprowadzenia ruchu ciężarowego poza miasto, to po co tam jakieś chodniki i ścieżki rowerowe, piesi i rowerzyści niech korzystają z istniejących już dróg i ścieżek,
Mapa powiatu jasielskiego
Najnowsze artykuły
Zmarł druh Tadeusz Stasiowski
05 października 2024
W dniu 5 października 2024 roku zmarł wieloletni strażak Ochotniczej Straży Pożarnej w Sowinie druh ..
© Wirtualne Jasło - Wszelkie prawa zastrzeżone - 2024