niedziela, 22 lipca 2018, imieniny: Bolesława, Maria Magdalena
Artykuły
Wykorzystali wyjątkową szansę i osiągnęli sukces! Praktyki zawodowe we Włoszech uczniów Zespołu Szkół nr3 w Jaśle
30 marca 2018 | Dział: Kultura i przegląd prasy | Region: Miasto Jasło

 

 

Na przełomie lutego i marca 2018 roku grupa 22 uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle kształcąca się w zawodach kelner oraz technik logistyk odbywała dwutygodniową praktykę zawodową we Włoszech pod opieką dwóch nauczycieli tej szkoły. Staż zawodowy realizowany był w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów, absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kelnerzy odbywali swoje praktyki w hotelu „Rendez Vous” położonego w Chatillon -miasteczku w malowniczej dolinie Aosty. Należy podkreślić, że była to ich pierwsza praktyka zawodowa stawiająca wiele wyzwań przed uczniami. Jednakże, dzięki doskonałemu przygotowaniu pedagogicznemu, zarówno zawodowemu, jak i językowemu oraz ich wzorowej i sumiennej postawie - bez trudu realizowali wszystkie zadania zlecone przez kadrę menadżerską hotelu i szefa kuchni.

Młodzież pracowała w zespołach, każdego dnia zmieniając stanowiska pracy, aby wszyscy mieli możliwość nabycia doświadczenia w obsłudze kelnerskiej, zarówno dużej sali obiadowej, baru, jak i sali śniadaniowej. Serwowane specjały włoskiej kuchni dawały naszym kelnerom wyjątkową okazję do zaznajomienia się z autentyczną i mocno zróżnicowaną kuchnią tego regionu.

Luty i marzec to szczyt sezonu narciarskiego we Włoszech, z tego względu w hotelu przebywali goście z Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Francji a także z Polski, a to wymagało sprawnej i skutecznej obsługi. Trzeba podkreślić, że praktykanci wzorowo i profesjonalnie wykonywali swoje prace, wzbudzając podziw zarówno przełożonych jak i gości hotelowych, a niegasnący uśmiech na ich twarzach uwydatniał to, że praca jest nie tylko obowiązkiem, ale także przyjemnością.

Logistycy natomiast poznawali strukturę działalności hotelu, uczyli się organizacji zakwaterowania, przygotowywali i synchronizowali transport gości hotelowych na lotniska i stoki narciarskie zarządzając dostępnymi autokarami i busami. Korzystając z branżowych aplikacji dokonywali odpraw gości i byli odpowiedzialni za wygenerowanie i dystrybucję kart pokładowych dla gości kończących swój pobyt.

Ponadto mieli też możliwość poznania największego i najwyżej umieszczonego ekskluzywnego ośrodka narciarskiego we włoskich Alpach tj. Breuil-Cervinia, położonego na południowym skłonie Matterhornu, zawierającego 157 km tras zjazdowych, z których najwyższe położone są na wysokości 3500m. Sam ośrodek ma bardzo skomplikowaną strukturę. Jest połączony wyciągami  z sąsiednimi ośrodkami narciarskimi – szwajcarskim Zermatt i włoskim  Valtournenche, co pozwala narciarzom korzystać aż z 360 km nartostrad, wtedy gdy mają odpowiedni karnet. Logistycy poznawali strukturę ośrodka, politykę cenową, sposoby i kanały dystrybucji karnetów, działanie wypożyczalni sprzętu narciarskiego oraz prowadzenia akcji reklamowo – promocyjnych. Ich otwartość, rzetelność i staranność pozwalała na bezbłędne wykonywanie zleconych im zadań.

Młodzi praktykanci mieli także okazję złożyć wizytę w lokalnym przedsiębiorstwie „Savio”. Jest to zakład produkcyjny będący zarówno palarnią kawy, wytwórnią lokalnych napojów alkoholowych, takich jak: Genepi czy Limoncello oraz importerem i dystrybutorem rumu. Skomplikowana struktura zakładu wymaga starannego planowania działań logistycznych, biorąc pod uwagę, że przedsiębiorstwo działa zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym. Także tutaj logistycy poznawali procesy planowania działań związanych z produkcją i dystrybucją towarów, organizacją działań reklamowych i promocyjnych.

Uczniowie mieli wyjątkową okazję do tego, by przyjrzeć się z bliska procesowi produkcji we wszystkich działach firmy, a także, by zadać pytania związane ze swoją profesją. Wizyta wywarła duże wrażenie na uczniach, którzy po raz pierwszy mogli poczuć się partnerami w działaniach i wartościową częścią zespołu tak złożonego przedsiębiorstwa.

W tym czasie kelnerzy - z każdym dniem - nabierali coraz większej pewności siebie i wprawy w pracy w restauracji, zaskakując swych opiekunów praktyk błyskawicznymi postępami związanymi z jakością wykonywanych obowiązków, umiejętnością szybkiego uczenia się, niegasnącym pozytywnym nastawieniem oraz chęcią współpracy, mimo oczywistych barier kulturowo – językowych.

Celem zapewnienia uczniom jak największego doświadczenia, szef kuchni starał się nie powtarzać serwowanych potraw. Dało to naszym praktykantom prawdziwy wgląd w autentyczną kuchnię włoską, tym bardziej, że mieli możliwość degustacji tych potraw.

Oprócz pracy praktykanci mieli czas na wypoczynek. Wolne godziny spędzali na spacerach i podziwianiu walorów regionu, doskonaleniu umiejętności językowych, poznawaniu mieszkających tu ludzi, historii i kultury tego obszaru. Na długo zapadnie im w pamięci wyjazd kolejką na Monte Bianco (Mont Blanc), góry zwanej dachem Europy.

Kolejka, która nosi miano ósmego cudu świata, dociera na wysokość 3466 m n.p.m. a dostępny taras widokowy daje możliwość podziwiania alpejskiej scenerii zapierającej dech w piersiach. Panująca tam temperatura odczuwalna -350C dodała uroku temu niezwykłemu miejscu. Alpejskie szczyty - górujące ponad chmurami - pozwoliły im chociaż na chwilę oderwać się od rzeczywistości i uciec w świat marzeń.

W trakcie pobytu w Chatillon logistycy dostali zadanie opracowania organizowanej przez hotel wycieczki do Mediolanu, uwzględniając wszelkie jej składowe, tj. dostępny budżet, ramy czasowe, środki transportu, trasę wycieczki i atrakcje turystyczne warte zwiedzenia.

Nagrodą za perfekcyjne wykonanie tego zadania była ta właśnie wycieczka dla wszystkich praktykantów! Jednodniowy pobyt w tak niezwykłym, pełnym blasku i uroku mieście, jakim jest Mediolan, był dla naszej grupy fantastycznym przeżyciem. Wielokulturowość, zabytki, sława i splendor tego miasta wywarły na naszych uczniach ogromne wrażenie; zobaczyli z bliska świat, którego dotychczas nie znali.

Ostatnią część praktyk zawodowych we Włoszech uczniowie klas: II k i III f spędzili w czterogwiazdkowym hotelu Eurohotel Fiano Romano znajdującym się ok. 30 km od centrum Rzymu. Zarówno kelnerzy, jak i logistycy mieli doskonałą okazję poznać zasady funkcjonowania dużego hotelu biznesowego. Dla logistyków była to doskonała lekcja efektywnego zarządzania obsługą grup i indywidualnych klientów, reklamą, zasobami ludzkimi, organizacją usług oraz prowadzenia działań marketingowych zmierzających do minimalizowania kosztów funkcjonowania ośrodka i maksymalizacji zysków. Kelnerzy zostali zapoznani z zasadami współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług cateringowych, złożoną organizacją śniadań, obiadów i bankietów, które często odbywały się jednocześnie w kilku salach.

Ostatnie dni wytężonej i ciężkiej pracy zostały wynagrodzone uczniom w bardzo atrakcyjny sposób. Odbyli wycieczkę do Watykanu, podczas której mieli okazję uczestniczyć w audiencji z papieżem Franciszkiem, a także zwiedzić Bazylikę św. Piotra. Bliskość Ojca Świętego, potęga i piękno Watykanu wywarły na uczestnikach wycieczki niesamowite wrażenie, które na zawsze pozostanie w ich pamięci. Uczniowie mieli również okazję podziwiać największe atrakcje Wiecznego Miasta, w którym każda uliczka emanuje wyjątkowym czarem, blaskiem i powiewem historii.

Odbywanie praktyk zawodowych we Włoszech było dla uczniów Zespołu Szkół nr 3 życiowym wydarzeniem, ale również sukcesem, ponieważ jako jedynej szkole w powiecie udało się zrealizować tego rodzaju staż zawodowy. Pozwolił on nie tylko zastosować w praktyce zdobyte w szkole umiejętności zawodowe, ale także doskonalić posługiwanie się językiem obcym i dogłębnie poznać kulturę „goszczącego” kraju. Była to znakomita lekcja życia, która pozostanie na zawsze w pamięci beneficjentów projektu.

Opiekunowie: Monika Syzdek, Łukasz Kluszczyk

 

 

Liczba odsłon: 856


nick:
*

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy. Odpowiedzialność za swoje komentarze ponosi Użytkownik. Redakcja ma prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które zawierają wulgaryzmy i obrażają osoby trzecie.
Komentarz zostanie dodany po akceptacji moderatora.

:)
:]
:(
:D
Cool
Uśmiech
:|
;P
:<
:o
Love
;)
Co?
:/
:P
:[
Ziew
:*
Tak
Nie
#1  ~Stefan  |  sobota, 31 marca 2018 15:22
No to ładnie. Ciekawy materiał, ale przede wszystkim dużo doświadczeń dla młodzieży. Pozdrawiam
Mapa powiatu jasielskiego
Najnowsze artykuły
Ostrzeżenie o burzach
19 lipca 2018
  Jasło, dnia 19.07.2018 r. MIEJSKIE CENTRUM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO w Jaśle   Bi..
© Wirtualne Jasło - Wszelkie prawa zastrzeżone 2018