poniedziałek, 21 stycznia 2019, imieniny: Agnieszka, Jarosław
Artykuły
Wykorzystali wyjątkową szansę i osiągnęli sukces! Praktyki zawodowe we Włoszech uczniów Zespołu Szkół nr3 w Jaśle
30 marca 2018 | Dział: Kultura i przegląd prasy | Region: Miasto Jasło

 

 

Na przełomie lutego i marca 2018 roku grupa 22 uczniów Zespołu Szkół nr 3 w Jaśle kształcąca się w zawodach kelner oraz technik logistyk odbywała dwutygodniową praktykę zawodową we Włoszech pod opieką dwóch nauczycieli tej szkoły. Staż zawodowy realizowany był w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów, absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego. Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020” współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Kelnerzy odbywali swoje praktyki w hotelu „Rendez Vous” położonego w Chatillon -miasteczku w malowniczej dolinie Aosty. Należy podkreślić, że była to ich pierwsza praktyka zawodowa stawiająca wiele wyzwań przed uczniami. Jednakże, dzięki doskonałemu przygotowaniu pedagogicznemu, zarówno zawodowemu, jak i językowemu oraz ich wzorowej i sumiennej postawie - bez trudu realizowali wszystkie zadania zlecone przez kadrę menadżerską hotelu i szefa kuchni.

Młodzież pracowała w zespołach, każdego dnia zmieniając stanowiska pracy, aby wszyscy mieli możliwość nabycia doświadczenia w obsłudze kelnerskiej, zarówno dużej sali obiadowej, baru, jak i sali śniadaniowej. Serwowane specjały włoskiej kuchni dawały naszym kelnerom wyjątkową okazję do zaznajomienia się z autentyczną i mocno zróżnicowaną kuchnią tego regionu.

Luty i marzec to szczyt sezonu narciarskiego we Włoszech, z tego względu w hotelu przebywali goście z Włoch, Wielkiej Brytanii, Szwajcarii, Francji a także z Polski, a to wymagało sprawnej i skutecznej obsługi. Trzeba podkreślić, że praktykanci wzorowo i profesjonalnie wykonywali swoje prace, wzbudzając podziw zarówno przełożonych jak i gości hotelowych, a niegasnący uśmiech na ich twarzach uwydatniał to, że praca jest nie tylko obowiązkiem, ale także przyjemnością.

Logistycy natomiast poznawali strukturę działalności hotelu, uczyli się organizacji zakwaterowania, przygotowywali i synchronizowali transport gości hotelowych na lotniska i stoki narciarskie zarządzając dostępnymi autokarami i busami. Korzystając z branżowych aplikacji dokonywali odpraw gości i byli odpowiedzialni za wygenerowanie i dystrybucję kart pokładowych dla gości kończących swój pobyt.

Ponadto mieli też możliwość poznania największego i najwyżej umieszczonego ekskluzywnego ośrodka narciarskiego we włoskich Alpach tj. Breuil-Cervinia, położonego na południowym skłonie Matterhornu, zawierającego 157 km tras zjazdowych, z których najwyższe położone są na wysokości 3500m. Sam ośrodek ma bardzo skomplikowaną strukturę. Jest połączony wyciągami  z sąsiednimi ośrodkami narciarskimi – szwajcarskim Zermatt i włoskim  Valtournenche, co pozwala narciarzom korzystać aż z 360 km nartostrad, wtedy gdy mają odpowiedni karnet. Logistycy poznawali strukturę ośrodka, politykę cenową, sposoby i kanały dystrybucji karnetów, działanie wypożyczalni sprzętu narciarskiego oraz prowadzenia akcji reklamowo – promocyjnych. Ich otwartość, rzetelność i staranność pozwalała na bezbłędne wykonywanie zleconych im zadań.

Młodzi praktykanci mieli także okazję złożyć wizytę w lokalnym przedsiębiorstwie „Savio”. Jest to zakład produkcyjny będący zarówno palarnią kawy, wytwórnią lokalnych napojów alkoholowych, takich jak: Genepi czy Limoncello oraz importerem i dystrybutorem rumu. Skomplikowana struktura zakładu wymaga starannego planowania działań logistycznych, biorąc pod uwagę, że przedsiębiorstwo działa zarówno na rynku krajowym jak i zagranicznym. Także tutaj logistycy poznawali procesy planowania działań związanych z produkcją i dystrybucją towarów, organizacją działań reklamowych i promocyjnych.

Uczniowie mieli wyjątkową okazję do tego, by przyjrzeć się z bliska procesowi produkcji we wszystkich działach firmy, a także, by zadać pytania związane ze swoją profesją. Wizyta wywarła duże wrażenie na uczniach, którzy po raz pierwszy mogli poczuć się partnerami w działaniach i wartościową częścią zespołu tak złożonego przedsiębiorstwa.

W tym czasie kelnerzy - z każdym dniem - nabierali coraz większej pewności siebie i wprawy w pracy w restauracji, zaskakując swych opiekunów praktyk błyskawicznymi postępami związanymi z jakością wykonywanych obowiązków, umiejętnością szybkiego uczenia się, niegasnącym pozytywnym nastawieniem oraz chęcią współpracy, mimo oczywistych barier kulturowo – językowych.

Celem zapewnienia uczniom jak największego doświadczenia, szef kuchni starał się nie powtarzać serwowanych potraw. Dało to naszym praktykantom prawdziwy wgląd w autentyczną kuchnię włoską, tym bardziej, że mieli możliwość degustacji tych potraw.

Oprócz pracy praktykanci mieli czas na wypoczynek. Wolne godziny spędzali na spacerach i podziwianiu walorów regionu, doskonaleniu umiejętności językowych, poznawaniu mieszkających tu ludzi, historii i kultury tego obszaru. Na długo zapadnie im w pamięci wyjazd kolejką na Monte Bianco (Mont Blanc), góry zwanej dachem Europy.

Kolejka, która nosi miano ósmego cudu świata, dociera na wysokość 3466 m n.p.m. a dostępny taras widokowy daje możliwość podziwiania alpejskiej scenerii zapierającej dech w piersiach. Panująca tam temperatura odczuwalna -350C dodała uroku temu niezwykłemu miejscu. Alpejskie szczyty - górujące ponad chmurami - pozwoliły im chociaż na chwilę oderwać się od rzeczywistości i uciec w świat marzeń.

W trakcie pobytu w Chatillon logistycy dostali zadanie opracowania organizowanej przez hotel wycieczki do Mediolanu, uwzględniając wszelkie jej składowe, tj. dostępny budżet, ramy czasowe, środki transportu, trasę wycieczki i atrakcje turystyczne warte zwiedzenia.

Nagrodą za perfekcyjne wykonanie tego zadania była ta właśnie wycieczka dla wszystkich praktykantów! Jednodniowy pobyt w tak niezwykłym, pełnym blasku i uroku mieście, jakim jest Mediolan, był dla naszej grupy fantastycznym przeżyciem. Wielokulturowość, zabytki, sława i splendor tego miasta wywarły na naszych uczniach ogromne wrażenie; zobaczyli z bliska świat, którego dotychczas nie znali.

Ostatnią część praktyk zawodowych we Włoszech uczniowie klas: II k i III f spędzili w czterogwiazdkowym hotelu Eurohotel Fiano Romano znajdującym się ok. 30 km od centrum Rzymu. Zarówno kelnerzy, jak i logistycy mieli doskonałą okazję poznać zasady funkcjonowania dużego hotelu biznesowego. Dla logistyków była to doskonała lekcja efektywnego zarządzania obsługą grup i indywidualnych klientów, reklamą, zasobami ludzkimi, organizacją usług oraz prowadzenia działań marketingowych zmierzających do minimalizowania kosztów funkcjonowania ośrodka i maksymalizacji zysków. Kelnerzy zostali zapoznani z zasadami współpracy z zewnętrznymi dostawcami usług cateringowych, złożoną organizacją śniadań, obiadów i bankietów, które często odbywały się jednocześnie w kilku salach.

Ostatnie dni wytężonej i ciężkiej pracy zostały wynagrodzone uczniom w bardzo atrakcyjny sposób. Odbyli wycieczkę do Watykanu, podczas której mieli okazję uczestniczyć w audiencji z papieżem Franciszkiem, a także zwiedzić Bazylikę św. Piotra. Bliskość Ojca Świętego, potęga i piękno Watykanu wywarły na uczestnikach wycieczki niesamowite wrażenie, które na zawsze pozostanie w ich pamięci. Uczniowie mieli również okazję podziwiać największe atrakcje Wiecznego Miasta, w którym każda uliczka emanuje wyjątkowym czarem, blaskiem i powiewem historii.

Odbywanie praktyk zawodowych we Włoszech było dla uczniów Zespołu Szkół nr 3 życiowym wydarzeniem, ale również sukcesem, ponieważ jako jedynej szkole w powiecie udało się zrealizować tego rodzaju staż zawodowy. Pozwolił on nie tylko zastosować w praktyce zdobyte w szkole umiejętności zawodowe, ale także doskonalić posługiwanie się językiem obcym i dogłębnie poznać kulturę „goszczącego” kraju. Była to znakomita lekcja życia, która pozostanie na zawsze w pamięci beneficjentów projektu.

Opiekunowie: Monika Syzdek, Łukasz Kluszczyk

 

 

Liczba odsłon: 1074


nick:
*

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy. Odpowiedzialność za swoje komentarze ponosi Użytkownik. Redakcja ma prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które zawierają wulgaryzmy i obrażają osoby trzecie.
Komentarz zostanie dodany po akceptacji moderatora.

:)
:]
:(
:D
Cool
Uśmiech
:|
;P
:<
:o
Love
;)
Co?
:/
:P
:[
Ziew
:*
Tak
Nie
#1  ~Stefan  |  sobota, 31 marca 2018 15:22
No to ładnie. Ciekawy materiał, ale przede wszystkim dużo doświadczeń dla młodzieży. Pozdrawiam
Mapa powiatu jasielskiego
Najnowsze artykuły
Budżet gminy Nowy Żmigród na 2019 rok przyjęty jednogłośnie
21 stycznia 2019
  Radni przyjęli budżet Gminy Nowy Żmigród na 2019 r. Dochody gminy na 2019 r. szacuje ..
© Wirtualne Jasło - Wszelkie prawa zastrzeżone 2019