czwartek, 24 września 2020, imieniny: Gerard, Maria
Artykuły
Konferencja prasowa na temat DK-73 Pilzno-Jasło
08 sierpnia 2020 | Dział: Wiadomości | Region: Miasto Jasło

Dojazd drogą krajową nr 73 z Pilzna do Jasła poprawi się do roku 2027. Obecnie trwają przygotowania do realizacji tej inwestycji. O zaawansowaniu prac informował dziś na konferencji prasowej w Starostwie Powiatowym w Jaśle dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Bogdan Tarnawski. Jak mówił, w dniu 28.07.2020r. rzeszowski oddział GDDKiA złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

Droga nr 73 prowadzi od obwodnicy Kielc do Jasła. To trasa, która łączy przecinającą Podkarpacie DK-28 z ważnymi trasami DK-94 oraz autostradą A4. Obecnie droga ta jest w nie najlepszym stanie technicznym i wiedzie przez małe miejscowości. GDDKiA prowadzi obecnie prace przygotowawcze w celu jej rozbudowy i budowy obwodnic: Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła. W sumie trasa między Pilznem i Jasłem zmieni się na odcinku 21 km, który przebiegał bedzie po nowym śladzie.

- Zmieni się geografia ruchu na terenie powiatu jasielskiego – mówił  podczas konferencji prasowej Starosta Jasielski Adam Pawluś, który podkreślał znaczenie tej inwestycji dla rozwoju regionu i bezpieczeństwa mieszkańców powiatu. Obecnie drogą tą przejeżdżają setki tirów, głównie z Rumunii i Słowacji. Kierowcy skracają sobie w ten sposób drogę na północ Polski.  – Jest zaprojektowany nowy, 7 km, odcinek dk 73, który przebiegał będzie od miejscowości Trzcinica, w ciągu dw28, do Podzamcza, co pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy z Jasła – podkreślał starosta.

Jak podkreślał Bogdan Tarnawski, dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na 14-kilometrowym odcinku będzie przeprowadzona rozbudowa drogi, w tym poszerzenie do 7 m oraz wzmocnienie konstrukcji do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Pozostałe 21 km to planowana budowa obwodnic miejscowości: Pilzna, Brzostka, Kołaczyc i Jasła.  - Po rozbudowie będzie to nowoczesna droga klasy GP wraz z chodnikami, ścieżką rowerową i lewoskrętami. – mówił dyrektor.

Wniosek o Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

W dniu 28.07.2020r. Oddział w Rzeszowie GDDKiA złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie wniosek o wydanie Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji.

- To bardzo ważny etap realizacji tej inwestycji – podsumował europoseł Bogdan Rzońca, który złożył wniosek o budowę tej inwestycji w Sejmie w 2016 roku.

- To milowy krok w budowie drogi krajowej 73 – dodał Wojciech Zając, Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Podkarpackiego.

Inwestycja na etapie opracowywania dokumentacji jest podzielona na 3 odcinki: obwodnicę Pilzna, drugi odcinek z obwodnicą Brzostka i Kołaczyc, trzeci z obwodnicą Jasła. Dla odcinka pierwszego wybrano wariant W21, dla odcinka drugiego – W1b, dla trzeciego – W2.

Droga na walach przeciwpowodziowych

Dla odcinka drugiego wybrano wariant po nowym śladzie, z jedną wspólną obwodnicą Brzostka i Kołaczyc. Droga ta będzie poprowadzona po wałach przeciwpowodziowych. – To ewenement w skali kraju, żadna inna droga w Polsce nie biegnie po wale przeciwpowodziowym – podkreślał poseł Rzońca. – To wynik rozmów prowadzonych z Wodami Polskimi, w kwestii realizacji wspólnej inwestycji. Chodzi o to, że Wody Polskie planowały wybudowanie w tych okolicach wałów przeciwpowodziowych. Porozumieliśmy się , by te inwestycje połączyć – poinformował Dyrektor Tarnawski.

Starosta Jasielski podziękował Posłowi Bogdanowi Rzońcy i Małgorzacie Wajdzie – Dyrektorowi Wód Polskich w Rzeszowie, za wsparcie i pomoc w realizacji tej inwestycji. - Raz jeszcze chcę podziękować Panu Posłowi i Pani dyrektor za pomoc przy rozbudowie dk 73. Dzięki realizacji tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg w Jaśle. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Całkowity koszt inwestycji jest szacowany na ok. 694 mln zł. Po otrzymaniu decyzji środowiskowej w następnej kolejności będzie przygotowywana koncepcja programowa, później ogłoszony przetarg na realizację w systemie projektuj i buduj.

Realizacja inwestycji planowana jest natomiast na lata 2024 – 2027.

 

Liczba odsłon: 1085


nick:
*

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treści komentarzy. Odpowiedzialność za swoje komentarze ponosi Użytkownik. Redakcja ma prawo do usuwania i redagowania komentarzy, które zawierają wulgaryzmy i obrażają osoby trzecie.
Komentarz zostanie dodany po akceptacji moderatora.

:)
:]
:(
:D
Cool
Uśmiech
:|
;P
:<
:o
Love
;)
Co?
:/
:P
:[
Ziew
:*
Tak
Nie
#1  ~Nikki  |  poniedziałek, 10 sierpnia 2020 09:32
A dlaczego wybrano najgorszy wariant zachodni? To nikt nie sprawdzał strumieni pojazdów? Przecież większy ruch idzie od Krosna na Pilzno niz od Gorlic na Pilzno> To tiry jadące od Pilzna na Krosno/Duklę będą od Trzcinicy jechać którędy? Przez Jasło oczywiście. Kto to wymyślił?
#2  ~J  |  sobota, 08 sierpnia 2020 11:35
Wniosek o dezycje środowiskową to tzw start. Od tego etapu jeszcze trochę wody upłynie niczym będzie zezwolenie na realizację.
#3  ~Brodacz  |  sobota, 08 sierpnia 2020 00:29
Pawluś powinien zapuścić brodę.
#4  ~wyborca  |  piątek, 07 sierpnia 2020 21:31
Pawluś powinien zostać burmistrzem Jasła. Wówczas Jasło zacznie się rozwijać
Mapa powiatu jasielskiego
Najnowsze artykuły
Nabór projektów do budżetu obywatelskiego zakończony
23 września 2020
Zakończył się nabór propozycji projektów do Jasielskiego Budżetu Obywatelskiego na 202..
© Wirtualne Jasło - Wszelkie prawa zastrzeżone 2020